Slnko v sieti
Na sklade
Slnko v sieti
20,95 €
Dostupnosť:
posledné kusy
Réžia: Štefan Uher
Hrajú: Marián Bielik, Jana Beláková, Oľga Šalagová, Eliška Nosáľová, Pavol Chrobák, Andrej Vandlík, Ľubo Roman, Peter Lobotka
Zvukové normy: Original mono (restored)
Rok výroby: 1963
Dĺžka: 90 min
Dátum výroby: 2013
Distribútor: Import
Kategórie:
dráma,
čs. tvorba
EAN kód: 5060114150768
Priekopnícke dielo slovenskej kinematografie, ktorým sa prehodnotil dovtedajší smer vývinu a naznačila nová cesta (po desaťročí myšlienkovej sterility, výrazového schematizmu a povstalecko-budovateľského pátosu), býva považované za prvé dielo čs.novej vlny. Prináša nielen nový sp"sob rozprávania (skladanie "rozbíjaného" príbehu s d"razom na obrazové vyjadrovanie), ale aj nový pohľad na realitu- analytické zameranie na city a pocity človeka, historické a spoločenské súvislosti. Postupmi pocitového filmu tlmočí Uher vzťah mladých k svetu s nezvyčajnou poetickou formuláciou. Trom miestam deja zhruba zodpovedajú tri myšlienkové okruhy: stretávanie sa Fajola a Bely s neistotami prvej lásky, obraz života v prírode (kde v starcovi, ktorého siete v dunajskom zákutí čakajú na korisť, cíti Fajolo ono nepoškvrnené "čosi", čo tak trýznivo hľadá) a pokrytectvo a lož na žatevnej brigáde (kde družstevníci kradnú, vyhýbajú sa práci a miestny rozhlas trúsi politické frázy).
Szomolányiho kamera v detailoch vystihuje atmosféru, evokuje náladu, premyslene narába s h'bkou ostrosti. Tvorcovia narúšajú vonkajší dramatizmus, napätie je založené na vnútorných kontrastoch zdanlivo nezaujatého záznamu (kontrast zhonu a pokoja, všedných čęt a zvláštností, detailov a celkov, osobitne rúk a postáv, kontrast ticha a zvukov). Hľadajú tak krásu a bolesť skutočného citu a každodenného života. Poetickú vnímavosť diváka vyvoláva aj d"verná reflexia Fajolových vnútorných monológov. Uher uvoľnil roky potláčanú duchovnú energiu slovenského filmu, vyviedol ho z provinčnej obmedzenosti a folklorizmu.
Szomolányiho kamera v detailoch vystihuje atmosféru, evokuje náladu, premyslene narába s h'bkou ostrosti. Tvorcovia narúšajú vonkajší dramatizmus, napätie je založené na vnútorných kontrastoch zdanlivo nezaujatého záznamu (kontrast zhonu a pokoja, všedných čęt a zvláštností, detailov a celkov, osobitne rúk a postáv, kontrast ticha a zvukov). Hľadajú tak krásu a bolesť skutočného citu a každodenného života. Poetickú vnímavosť diváka vyvoláva aj d"verná reflexia Fajolových vnútorných monológov. Uher uvoľnil roky potláčanú duchovnú energiu slovenského filmu, vyviedol ho z provinčnej obmedzenosti a folklorizmu.